zondag 11 februari 2007

Speurtocht

Na gister de Taigaboomkruiper die Hans had ontdekt op het Franse kamp op 10 minuutjes gemist te hebben besloot ik, zodra het droog werd, vandaag een zoekpoging te ondernemen.
Ergens begin de middag werd het eindelijk droog en sprong ik op de fiets.
Nergens op lettend direct naar de bewuste plek toegereden, na een half uurtje op de oude plek te hebben gestaan besloot ik dat het tijd werd de omgeving door te spitten (so far: 1 Grote bonte specht).
Na enig speuren kwam ik een groep Staartmezen tegen die keurig af werd gezocht op witkoppige exemplaren, helaas, niet deze keer dus.
Na 1.5 uur ofzo kwam ik weer terug op de originele plek waar ik besloot nog een half uur te blijven.
In de verte kondigde zich een vrij grote groep zangertjes aan door luid roepend mijn kant op te komen.
Merendeel van deze groep bestond uit Glanskoppen en direct vielen enkele Boomkruipers op.
Elke Boomkruiper werd onderworpen aan een onderzoek en al bij de 3e boomkruiper was het raak!
Het beestje fourageerde lager dan de rest en als het ongeveer 2 á 3 meter hoog zat vloog het alweer naar een volgende boom.
Met de kijker vielen meteen de witte buik en oogstreep op.
Ik raakte lichtelijk in paniek en begon m'n scope op te zetten.
Dit ging sneller dan verwacht en ik kon het desbetreffende beestje nu beter bekijken waarbij ik ook de andere kenmerken kon checken (verspringing in de handpenvlek, lange achterteennagel en brede witte oogstreep).
Terwijl ik deze kenmerken checkte riep het beestje ook enkele malen wat de determinatie op Taigaboomkruiper natuurlijk afmaakte.

In Zweden heb ik op Taigaboomkruipers geoefend ik hoopte ze zo beter te kunnen herkennen in Nederland, dit blijkt wel te kloppen alhoewel ik bijna te snel er van uitging dat dit een Taiga was.
M'n pogingen het beestje te fotograferen wilde niet echt lukken helaas.
Al met al het beestje een kleine 20 minuten kunnen bekijken.

^Nog een plaatje van een gewone Boomkruiper

^en een Merel

^deze 2 Grote lijsters waren druk aan het baltsen bij De Snip, erg grappig geluid maakte het mannentje

Geen opmerkingen: