vrijdag 2 februari 2007

Kuifje in Amersfoort

Een Roodhalsgans in de Eempolder, wat doe je?
Optie 1: Doen alsof je neus bloed en lekker thuis blijven.
Optie 2: Doen alsof je neus bloed en ergens anders heen gaan.
Optie 3: Er als een dolle naartoe fietsen.

In dit geval koos ik voor optie 3.

Nooit geweten dat er Galloways op de Zuiderheide liepen maar ze lopen er toch echt, mooier dan die Hooglanders van Schotse makelij iig.
Boomtopjes gecheckd voor Klapekster maar helaas, niks kunnen vinden.
Het bos achter het Bluk (met de inspirerende naam: Blukbos) leek verwoest door de storm van een paar weken terug, overal lagen omgevallen bomen velen doormidden gezaagd om omringende bomen te ontlasten.
Bij de 'Witte Bergen' twijfel ik even, rechtdoor of rechtsaf? M'n fiets bepaald dan vaak de richting, zo ook deze keer, rechtsaf dus.
Lang verhaal kort maken, uiteindelijk kwam ik aan in de Eempolder en merkte op dat er weinig ganzen zaten, rondfietsend in het zuidelijke deel viel alleen een grote groep Kleine Zwanen me op.
Na een tip richting het noordelijke deel gefietst en jawel hoor hier zaten veel ganzen. Even om een indicatie te geven hoeveel ganzen: neem in uw hoofd heel veel ganzen doe dat aantal ongeveer maal 5 en u komt uit op het aantal ganzen dat in de Eempolders hedendage zit.
Erg leuk was een vrouwtje Sperwer dat hier opvloog met een Spreeuw, geweldig mooi ging ze zitten op +/- 50 meter, nadat ik de camera had gepakt vloog ze weg...
Na een praatje met Ronald Hofmeester en Diederik, die melden dat een eerder genoemde potentiele Dwerggans een afwijkende Kolans blijkt te zijn.


Als ik terug wil rijden rijdt Martijn langs mij heen en zegt: Waar ga je heen?
Ik: Zometeen waarschijnlijk naar de Kuifleeuweriken.
Martijn: Stap in!
Nadat Diederik, na enig proppen, ook is ingestapt rijden we naar Amersfoort.
Druk keuvelend over allerlei dilemma's uit het dagelijkse leven rijden we langs het bewuste benzine station en zien iets rondscharrelen, zou het vandaag dan écht gaan gebeuren?
Keren bij een rotonde en terugrijden, als we parkeren bij het benzine station zien we een Witte Kwikstaart rondscharrelen, helaas tóch geen Kuifleeuwerik...
Als Martijn zich omdraait zegt hij inene: Hey, daar zit er een!
En inderdaad, het zwaargehandicapte beest (lees: leucistische) zit inderdaag langs de parkeerplaats op z'n dooie gemakt hapjes naar binnen te werken.

Het beestje komt steeds dichterbij en zit naar verloop van tijd op minder dan 3 meter van mij vandaan! Een erg gave ervaring mag ik wel zeggen.
Als het beestje naar de andere kant van de parkeerplaats rent lijkt het er even op dat de auto's hem zullen doodrijden maar gelukkig is dit niet het geval.
Na vele foto's te hebben gemaakt hoor ik plotseling een flauw 'Djuuuw' het blijkt de andere Kuifleeuwerik te zijn (de normale) die aan komt vliegen en samen met het leucistische beest gaat fouragerend!
Erg gaaf is het om te zien dat als ze opvliegen ze hele brede vleugels en een betrekkelijk korte staart hebben.
Na ze het halve terein achterna te hebben gelopen vliegt het leucistische ex. weg maar blijft het normale beest rustig zitten in een border, een perfect moment om foto's te maken!
Ook maak ik een kort filmpje wat hier te zien is : http://www.youtube.com/watch?v=kp2j3GizeC8
Hieronder 'enkele' plaatjes van de vogel, zelf ben ik erg content mee, dat mag duidelijk wezen!






Owja, terug in de Eempolder nog een Smelleken (ver weg), en rijdend door Eemnes hoorde Diederik en ik nog een Zwarte roodstaart zingen!!




Voorlopig hebben wij een winnaar voor de Blauwstaart foto's!!
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=86073

Geen opmerkingen: