vrijdag 23 februari 2007

Feestje!

Hulde! Vandaag voor het eerst gehoord dat wel degelijk iemand mijn blog bezoekt! Die clicks komen dus niet alléén van mij! 1 Hoeratje dus voor jezelf!

Had eigenlijk afgesproken met Jan om naar de Cetti's zanger te gaan die een paar dagen eerder ontdekt was langs de Oostvaardersdijk t.h.v de Lepelaarsplassen maar toen ik vanochtend naar mijn mobiel keek en nog steeds geen icoontje zag knipperen me weer in bed gestort.
Terwijl ik was slaperig naar een steeds lichter wordende kamer kijk voel ik opeens getril bij mijn hoofd, de telefoon... Direct verspringt mijn gezicht van slaperig naar klaarwakker en begin ik tegen een Jan Bos te praten, hij zegt dat hij weinig tijd heeft om te praten en ik vang nog net een: 9:30..... Conny...... op voordat hij wegklikt.
In de kleren geschoten en vaderlief maar eens zoet aangekeken of hij mijn boterhammetjes in elkaar wilde flansen.
Bij Conny laten we haar verrekijker staan en gaan vervolgens richting Flevoland.
Snel even de Pampushaven gecheckt voor Sneeuwgorzen maar helaas, wel een leuke Rouwkwikstaart.
De stop bij de plek van de Cetti's zanger zou ik het liefst overslaan maar hoort er helaas bij anders verliezen we de chronologie van dit verhaaltje.
Pim Julsing vertelde ons bij een inhammetje langs de dijk (terwijl achter ons 5 Grote zaagbekken en een Nonnetje zwommen) dat hijzelf de Cetti's nog niet had gehoord maar dat hij vanochtend wel gehoord zou zijn dat bood dus perspectieven maar niks bleek minder waar het beest hield z'n snaveldelen stijf op elkaar geklemd en zelfs de aankomst van Ruud v. Beusekom mocht niet baten... Het goede nieuws was wel dat ik hier hoorde dat ikzelf niet de enige was die naar mijn blog keek!! Hierop kon ik wel even teren.
We wilden graag nog even kijken of de Zeearenden thuis waren, helaas gaven zij geen acte en presence, wel aanwezig: Blauwe- en Bruine kiekendief, Grote zilverreigers (16!) en een groot aantal Watersnippen. Allen langs de Oostvaardersdijk.

In het Bovenwater zwommen 6 Rosse Stekelstaarten en een zeer bont gekleurde Geoorde fuut. ^Rosse Stekelstaart woerd

Even verder de Knardijk op vloog een Havik over.
Na oneindig keer de eenden voor Hut de Kluut te hebben afgekeken liep ik naar Conny en Jan die in het bezoekerscentrum een kopje koffie aan het nuttigen waren, zij vertelden mij dat de Witoogeend vlak voor de hut lag! Had ik hem dan nog niet gezien? Nee, blijkbaar niet.
De hele groep met Tafeleenden (waar hij tussen lag) was niet te zien vanuit de Kluut maar na een tijdje wachten kwamen ze plots te voorschijn vergezeld door het oosterse eendje.
Ik schoot een paar plaatjes en hoorde ergens links van mij de digitale motordrive ratelen, nog een weekje wachten en ik heb er hopenlijk ook zo een (en dan nog 134 weekjes wachten en ik heb een 500mm). ^Witoogeend, doezelend in de middagzon

Voor de hut dreven ook een paar Nonnetjes op betrekkelijk korte afstand, helaas was het licht bijzonder *ahum* vervelend. ^Nonnetjes

De Praamweg leverde geen Ruigpoot op (wat is dat toch met Jan en Ruigpoten?) wel een overvliegende Ooievaar hier, ook leuk.
Bij de Kleine praambult was het wonderlijk genoeg niet dringen met welgeteld 0 andere vogelaars, een mazzeltje dus.
We turfden hier o.a Bontbekplevier en enkele 1ooen Goudplevieren.
Bij de Grote praambult was het bijna even 'saai' maar 2 Witgatjes brachten de sfeer toch naar een hoger niveau.
Vervolgens tussen de Toendrarietganzen langs de Ibisweg een Kleine Rietgans, hier zagen we ook een zéér lichte Blauwe kiekendief, Jan had deze al eerder deze week gezien maar echter zo kort dat het hem deed twijfelen of het geen Steppe was! Deze konden we dus nu wel afstrepen (veel te grote zwarte toppen).
Even dubben, wel of niet nog een keer de Cetti's doen? Doe maar niet, het begint te regenen... Pallas' dan maar.
Per abuis rijden we de hele verkeerde kant op en komen zelfs nog in een file te staan!
Na wat heen en weer gevraag bij de mensen in Kattenbroek (wijk van Amersfoort) toch eindelijk het Bastion gevonden, het schijnt een niet algemeen bekende naam daar te zijn terwijl het een redelijk grote straat is.
Als ik de tuinen zie die we moeten afzoeken beging ik de moed te verliezen, dit is toch onmogelijk! Je kan nauwelijks de achterdeur zien laat staan een vogeltje van pakweg 9 cm!
Gelukkig houdt Jan de moed er wel in en pept mij een beetje op, als ik besef dat er nog een ander (lees: beter) deel van de straat is leef ik een beetje op. Die kant levert echter nog minder op dan de vorige, maar als ik terug loop naar het begin van de straat hoor ik plots een vreemd piepje. Klinkt een beetje Bladkoning-achtig het is echter maar eenmalig.
Richard Pieterson komt eraan gelopen, ook hij baalt van de slecht berijkbaarheid van 'Het Bastion', maar vrijwel tegelijk zeggen Richard en ik: Daar zittie! Het beest zit doodleuk in de tuin waar ik al een uur naast stond, verdorie!
Het komende uur laat het beest zich geweldig bekijken van zeer nabij en ook vaak open en bloot, alle kenmerken (inlcuis roep) worden genoteerd.
Nadat we ons volgegeten hebben aan deze Pallas' koek willen we vertrekken als er een vogelaar in volledig werk ornaat stopt, we willen deze man zijn welverdiende koffie pauze wel helpen beter te besteden dus besluiten we nog even te blijven, de Pallas' is echter even zoek maar terwijl ik de stront tussen mijn zolen vandaan aan het peuteren ben hoor ik een rinkeltje: Pestvogels denk/brom ik, en dan nog een keer (nu iets harder): Pestvogels! Een groep van 11 vliegt laag over de huizen langs ons heen en zijn helaas snel weer verdwenen maar toch, wéér Pestvogels!
Op de terugweg naar huis nog even langs de Kuifleeuweriken gegaan, na even zoeken vond ik eerst 1 beest (de gehandicapte) maar later liet de normale zich ook even zien.

Geen opmerkingen: