woensdag 28 februari 2007

Hiaauw

Het blijft maar vervelend weer de laatste tijd... erg vervelend als je vakantie hebt kan ik melden.
Vanmiddag leek het er toch op dat het zou opklaren dus rond een uur of 12 op de fiets gesprongen en naar de Huizerpier gereden.
Langs de Aardjesberg fourageert een clubje mezen waarin zich 1 Kuifmees bevond.
Op de Aardjesberg hoef ik niet lang te zoeken naar Grote lijsters want deze vliegen op voor een hond en komen aardig langsvliegen, verderop zit een Gaai te babbelen.
Aan het eind van het Gebed zonder End (heeft dus klaarblijkelijk wél een end!) een roepende Groene specht.
Terwijl ik het refrein van Jamiroquai's Corner of the Earth neurie rijd ik de parkeerplaats voor de Huizerpier op, 'nogal winderig' merk ik op en er zit niks op die eilanden!!
Vanuit de luwte van een container is de Roodhalsfuut snel gevonden, het beest is ondertussen al bijna in zomerkleed en is eigenlijk best tam, wel is het lastig zoeken op het water als je digiscoopt...
Toch ben ik blij met onderstaand plaatje en weetje wat? Hij is bijna full-frame!!


Als ik de aanwezige eendjes aan het checken ben hoor ik plotseling een van de prachtigste (meeuwen) geluiden die ik ken, een nasaal 'hiaauw'.
Vogelaars zullen met deze beschrijving wel weten welke soort ik bedoel zo niet dan staat
hier:
http://www.soortenbank.nl/BIS/qtmovie.php?pagetitle=Larus%20melanocephalus%20zang/roep&thisurl=vogels/pictures/LARUS_MELANOCEPHALUS_SONG.MOV&width=400&height=200

het geluid en als je het dan nog niet weet mag je jezelf als vogelaar voor de kop gaan slaan ;-)
Het was dus een Zwartkopmeeuw, 2 om precies te zijn, ze hingen luid roepend boven het 1e eiland van de Huizerpier.
Met die diep zwarte koppen en volledig witte vleugels zijn het voor mij de mooiste meeuwen die ik, tot nu toe, heb gezien.
Ik zeg tot nu toe aangezien er een nog fraaiere soort bestaat die ik helaas nog niet heb mogen zien, Vorkstaartmeeuw. Deze heeft een leigrijze kopkap en een geel met zwart snaveltje, maar eigenlijk zijn gewoon alle meeuwen prachtig!
Bijvoorbeeld Pontische meeuwen met die kraaloogjes en smetteloze witte koppen van ze, of Dwergmeeuwen met die gitzwarte ondervleugels, maar nu draaf ik door ;-)
Waar waren we? owjah, meeuwen.
De Zwartkopmeeuwen leken te landen vóór het eiland in een klein clubje Kokmeeuwen dus ik begon mijn digiscope combi in elkaar te schroeven, echter, de vogels vlogen verder weg en begonnen te cirkelen boven het eiland.
Aangezien ik toch een foto wilde maar een foto gemaakt in de vlucht, voor de niet-digiscopers onder ons: Dit is niet te doen! Je moet 1500mm richten op een vogel die sneller beweegt dan jij en het hele geval dan ook nog eens stil houden (oké je hebt een statief maar deze werkt echter alleen als je alles vastzet, wat dan weer inhoud dat je niet kan bewegen).
De vogels cirkelden hoger en hoger en ik verloor ze uit beeld.
Nu pas zag ik een gigantische groep met meeuwen achter het 1e eiland zitten, ik begon ze af te zoeken en prompt landen de 2 Zwartkopmeeuwen in m'n beeld, ze zijn echter erg vliegerig en het is te ver weg voor een foto.
Terwijl ik deze 2 beauties aan het bekijken ben hoor ik ze weer roepen, maar het geluid kwam van zo dichtbij dat ze op m'n telescoop leken te staan. Als ik op kijk zie ik een 3e Zwartkopmeeuw aankomen vliegen, deze is ook helemaal in adult zomerkleed en vliegt, luid roepend, vlak langs me!
De meeuw land achter het eiland en is daarna niet meer te zien.
Ik vind nog wel het vrouwtje IJseend en een paartje Middelste zaagbekken.
Snel ben ik even de pier opgelopen maar dit was niet bepaald leuk, ik woei bijna uit m'n 2e verschoning en behalve nog een Middelste zaagbek leverde het niets op.
Terug bij 'mijn' container zie ik dat een groot deel van de meeuwen een school vis heeft gevonden en hier fanatiek op aan het vissen is, ook 1 van de Zwartkopmeeuwen doet mee en ik kan een paar (slechte) plaatjes maken.

^de bovenste vogel

Het begon al wat later te worden en ik besloot nog even langs de Vesting grachten te gaan aangezien de Witoogeend al een tijd niet was gemeld.
Nog maar net weg van de Huizerpier hoor ik plotseling weer 2 Zwartkopmeeuwen, nu moeten ze toch echt ophouden hoor!
Langs het Gooimeer zingt nog niet echt veel, het voorjaar is hier dus nog niet echt ingetreden, 1 Heggenmus was aan het zingen maar dit doen ze al 2 maanden dus...
In Naarden Vesting zwemt geen Witoogeend, het beest zal dus wel weg zijn naar z'n 'overzomerings' gebieden.
Ik besluit even een snack te kopen bij de lokale Plus, als ik weer naar buiten kom vragen 3 kindertjes aan me: Heeft u plaatjes voor ons? Hmm, nee niet echt.
Het blijkt een of andere rage te zijn met voetbalplaatjes, lekker bezig die kinderen om het zo te vragen bij de deur. 10 meter verder zie ik een man staan met een album, een vrouw loopt hier opaf en ze beginnen die plaatjes te ruilen!! De man is hooguit 40 en de vrouw misschien net 30 maar What the *** volwassen mensen die PLAATJES gaan ruilen? Ik bedoel mijn hobby is ook niet alles maar heeft toch enigzins een diepgang, nog verbijsterd van dit voorval begin ik aan mijn Doritos.
Vlakvoor het Laegieskamp vliegt een IJsvogeltje voorbij. 'Die ga ik platen!' denk ik, maar het beest verdwijnt de hoek om en ik kan hem niet meer terugvinden.
In het Laegieskamp zelf zingen 2 Matkoppen en roept een Waterral.
Bij de Hockeyvelden liggen 4 Zwarte Kraaien te rollebollen, als ik met mijn verrekijker kijk zie ik dat 3 van de Kraaien de ander aan het pikken zijn! En het gaan er niet zachtzinnig aantoe!!
Na een minuutje ofzo staan ze allemaal op en lopen al fouragerend door, bizar.
Fietsend door de groengordel van de Hilversumse Meent zie ik Harry zitten in zijn fauteuil, ik stop, zwaai even, kijk vervolgens door de bomen naar de ganzen in de Ondermeent als ik Harry hoor roepen. Ik versta hem niet dus loop ik dichterbij, op nog geen 5 meter zegt hij opeens: Hé, jij bent Frank helemaal niet!
We praten wat over koetjes en Oehoe's en ik stap weer op de fiets richting Schaep en Burgh.
Verderop in de Groengordel drijven 2 paar Grote zaagbek.
Bij Scheap en Burgh was het paartje Casarca's snel gevonden, prachtige vogels zijn het, echt een verrijking van onze avifauna (i.t.t. die Nijlganzen maar dat is een ander verhaal).


Na deze uitgebreid gefotografeerd te hebben doorgefietst naar het Franse kamp waar ik helaas geen Taigaboomkruiper aantrof (smoesje: ik had te weinig tijd).
In het Spanderswoud fiets ik Ronald Sinoo tegen het lijf, de tekenaar van o.a Hupie en Korhaan (van ons clubblad), ook heeft hij mij mijn huidige telescoop geschonken, een gulle gift waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben.
Gezellig met hem gepraat over de Blauwstaart en tv alvorens naar huis te fietsen.

Geen opmerkingen: