zondag 18 februari 2007

Grŭn de Gekste!

Je kan geluk hebben, je kan mazzel hebben maar je kan ook gelukkige mazzel hebben! Zo vroeg mijn lieftallige vader vorige week of ik zin had om mee te gaan naar Groningen, hij moest daar werken en wellicht kon ik rondfietsen.
Ik had daar niet zo'n zin in maar toen kwam er opeens een Bruine Boszanger uit het niets opduiken niet al te ver van Groningen, doen dus!
Fiets achterop de auto en karren maar, onderweg zag ik 1 iemand staan op Telpost Kamperhoek 's avonds blijken ze niet veel bijzonders te hebben.
Na wat Roeken hier en daar langs de weg word ik bij een of ander gehucht genaamd Peizermade eruit gezet en mag ik gaan fietsen.

Het eerste doel is natuurlijk de lang aanwezige Vale Braamsluiper die al tijden de gemoederen bezig houdt en die nu toch eindelijk tot ssp. Halimodendri is gebombadeerd.
Deze was snel gevonden en liet zich uiterst fraai bekijken, na enige tijd voegden zich nog 2 vogelaars bij mij en konden we samen genieten van dit grappige beestje.
Hulde overigens aan diegene die ooit de aandacht hier op heeft gevestigd (Ronald dus!)!


Ik raak aan de praat met een Nederlandse Noor die verteld dat de Bruine Boszanger nog steeds aanwezig is bij het Gemaal Electra, mazzeltje dus!
Ik maak plannen om te vertrekken als deze zelfde Noor voorsteld mij een lift te geven, de fiets lijkt geen probleem te zijn en ik neem dit gulle aanbod met beide handen aan!
Na enig voorzichtig duwen lukt het ons de fiets in de auto te krijgen en off we go!
Na lekker gepraat te hebben over ditjes en datjes en zeldzame soorten (vogelaars praat dus!!) komen we aan bij het Gemaal, ik bedank mijn nieuwe vriend en we wisselen email adressen uit.
Mijn target gebied blijkt een soort van camping te zijn met Stacaravans en een zwembad.
Er zijn meer mensen aan het zoeken maar niemand heeft het beest nog gezien, ik besluit bosjes te gaan kloppen en nu blijkt dat Winterkoningen ook best een oogstreep kunnen hebben! Paar keer vals alarm dus.
Als op een gegeven moment 3 mensen dwars door de bosjes gaan lopen vind ik het te druk worden en ga aan de andere kant van het terrein zoeken, ook dit levert niks op.
Als de 3 vogelaars weg zijn hoor ik ze nog net zeggen: 'Dat bosje daar in de NW-hoek, die is het beste'.
Ik loop samen met een vogelaar hierheen en vrijwel direct begint de Bruine boszanger voor ons neus te roepen!


Het beestje jaagt ons de halve camping over maar ik slaag er toch in enkele 'bewijs' plaatjes te schieten, als de vogel hoog weg vliegt zijn we hem een half uur kwijt.
Gelukkig vind ik hem daarna terug in de tuin van huis 1a, het beestje roept vrij vaak en is dan goed op te sporen.
Na nog zo'n 1.5 uur en enkele échte 'bewijs' plaatjes besluit ik m'n biezen te pakken en terug naar Groningen te fietsen.
Ik fotografeer de Braamsluiper nog even een keertje en vertrek dan naar de afgesproken ontmoetings plek.
Vlakbij de ontmoetingsplek hoor ik plotseling een wel erg bekend geluid, PESTVOGELS! 9 stuks zitten boven in een top en vliegen na nog geen halve minuut alweer weg, balen dus maar wel even goed kunnen zien!
Behalve wat Roeken op de terugreis niks leuks meer.

M'n 1e keer in Groningen (stad) en dan meteen zo'n ontvangst! Hier ga ik vaker terug komen!

Geen opmerkingen: