zaterdag 17 februari 2007

Oei, dat was leuk!


De titel zegt het al, het was leuk vandaag, maar daarmee is ook nog niet alles gezegt want het was niet alleen leuk maar ook heel gezellig!
Samen met Martijn en Diederik naar IJmuiden gegaan.
De dag begon iig goed met een overvliegende Geelpootmeeuw aan het begin van de Zuidpier, dankzij de info die ik een paar weken terug kreeg van Ruud was het beestje redelijk eenvoudig op naam te brengen (in de vlucht).
Na wat plaatjes te hebben geschoten van een paartje Eiders en een Oeverpieper naar het einde van de pier gelopen.
Vaak moesten we even stoppen omdat er weer wat 'net wat tammere Steenlopers dan daarnet' opdoken, ook keken we naar de vissen die werden gevangen (Kabeljauw en Wijting).

Langs de pier liepen overal Steenlopers, zo nu en dan vergezeld door Paarse strandlopers.
Ook deze tamme Zilvermeeuw was aanwezig, het beest trok zich niks van ons aan totdat we iets te dichtbij kwamen.




^Helaas voor alle dames wilde Martijn onherkenbaar op de foto ;-)

Er zwemmen ook wat Bruinvissen rondom de pier.
Op een gegeven moment waren er ook enkele Drieteenstrandlopertjes aanwezig die natuurlijk direct vereeuwigt werden.
Ik fotografeerde dit clubje en kwam er pas thuis achter dat er 3 verschillende soorten op staan!
^vlnr. Paarse Strand-, Drieteenstrand- en Steenloper!

Vlak bij het end van de pier ontwaarde ik een juveniele Drieteenmeeuw zittend tussen de Zilvermeeuwen, direct zetten we de scope's op en nadat Martijn wat plaatjes had geschoten liepen Diederik en ik wat dichterbij, het beest bleek vrij schuw en vloog vroeg op maar kwam fraai langsvliegen!!
Zelf was ik zeer verbaasd bij het zien van het resultaat!

Aan het end van de pier zetten we de telescopen op en beginnen te turen over zee, al snel blijkt er niks te vliegen maar Martijn ontdekt nog wel een Roodkeelduiker t.p, die zich erg mooi laat zien.
Een Paarse strandloper op de blokken aan het eind van de pier blijkt niet bang voor mensen en we kunnen hem op ca. 4 meter benaderen, erg leuk beestje.


Na een poos zien we plotseling 2 vrijwel handtamme Steenlopers rondhobbelen naast de vuurtoren, als ik ze even heb bestudeert en ze om de hoek verdwenen zijn ga ik midden in het fourageergebied zitten.
Na niet al te lange tijd komen ze terug en fourageren rustig ondanks dat ik op ca. 2meter zit!
Bijzonder gave ervaring moet ik zeggen ze lijken geen erg te hebben dat ik er ook nog zit want 1 van hen komt op minder dan 1m fourageren, jammer dat m'n camera dat niet aankon maar het moment staat in m'n geheugen ingeprent.



We besluiten terug te lopen aangezien er geen drol vliegt op zee.
Na wat minder tussenstoppen en een Bot (= vis) komen we terug bij het vuurtorentje aan het begin van de pier hier verteld een echtpaar mij dat er 4 Sneeuwgorzen fourageren in de duinenrand ten zuiden van de pier, direct pik ik ze op en na Diederik en Martijn gewaarschuwd te hebben gaan we erop af.
Na een paar keer heen en weer gelopen te zijn weten we (ik?) toch een aantal aardige plaatjes te maken, ook 1x in de vlucht!


Aan de overkant (Noordpier) zwemt nog een Middelste zaagbek en in de Marina Haven een Dodaars.
Eigenlijk wilden we de Pallas' Boszanger van Driehuis nog doen maar eigenlijk wisten we niet goed waar die zich bevond, toch maar gegaan en nadat de vogellijn hadden gebeld de plek direct gevonden.
Er bleken 2 plekjes te zijn waar die zou kunnen zitten het beestje was echter even zoek en de aanwezige vogelaars waren ook niet echt hard aan het zoeken, aangezien op de noordelijke plek redelijk goed gekeken werd maar naar de zuidelijke plek gelopen.
Op het moment dat ik halverwege de 2 plekken ben (ca. 100m) vind iemand hem op de zuidelijke plek terug! Wat een mazzel.
Het beestje heeel kort gezien en niet echt wat je zegt: 'Yeah!'.
Het pietje vloog snel naar wat Grove Dennen waar hij zich zo nu en dan erg fraai liet bekijken.
Enkele mensen slaagden erin wat plaatjes te maken maar verder dan 2 mislukte bewijsplaatjes kwam ik niet.
Het felgele stuitje was schitterend te zien alsmede de fraaie oogstreep, vleugelstreep en kruinstreep oftewel: Een perfecte Pallas'!
Ook deze Koperwiek was aanwezig.

Oké, op naar The Main Target Of Today, nou, eigenlijk niet helemaal... we wilden de Blauwstaart wel doen als we nog tijd hadden én dat hadden we dus!
Na een voorspoedige weg en 2 Zwarte zwanen (Haarlem) kwamen we dan aan in Zandvoort.
Plek uiteraard snel gevonden alleen leken er geen vogelaars te zijn!?! dat kan toch niet? Het kon idd ook niet want ze zaten met z'n allen goed verscholen tussen de duindoorns.
Ik kwam precies op tijd aan en kon een goed plekje vergaren naast Martijn de Jonge (http://www.martijndejonge.nl/), even later kwam er een gezinnetje aan dat redelijk luidruchtig praatte.

Martijn ontwaarde de Blauwstaart achter ons! Na een snel plaatje vloog het beestje rond ons en landde bij het 'circus/podium' (zo word het nu genoemd dankzij de platgetrapte plantjes e.d eromheen) m'n handen trilden en ik begon te zweten! Het beestje zat op nog geen 3 meter voor m'n neus open en bloot!! Geweldig!



Steeds werd het schitterend vogeltje weggejaagd door een hyperactieve Roodborst.
Gelukkig kwam de Blauwstaart na een poosje wel weer terug.
Na X aantal uur maar op huis aan gegaan maar niet voordat we dit creatuur tegenkwamen in Zandvoort:


Ben z'n naam ff kwijt,
Weet het weer! Jaap Jongbloed, de arme man schrok zich het apelazerus toen er plotseling een auto met 2 klikkende camera's voorbijreed ;-)

Geen opmerkingen: