zaterdag 3 februari 2007

3 Februari 2007

Ik wilde nu eindelijk eens beter Wilde Zwanen fotograferen maar aangezien deze hier in de omgeving redelijk schaars zijn en nooit lekker dichtbij zitten deze droom maar laten varen en achter z'n kleinere broer aan gegaan.
En waar ga je dan kijken?? Natuurlijk, de Eempolders!
Op de heenweg had ik rond Knooppunt Eemnes 3 Ringmussen en 2 overvliegende Grote gele kwikstaarten.
De Eempolders liggen er geweldig bij, vol van rust en uitgestrekte weilanden alleen de schreeuw van een Blauwe reiger is te horen (en het gebulder van de A1).


Na kort wat plaatjes te hebben geschoten van de Kleine zwanen besluit ik richting Eembrugge te rijden om te kijken of de Steenuil thuis is.
Deze geeft echter geen acte de présence wel vliegt hier vlakbij een Sperwer de lucht in en staat een bijzonder fraaie Blauwe reiger voor zich uit te staren.
Al tijden ben ik op zoek naar een mooie Blauwe reiger in het zonnetje, elke keer als ik er een tegen kwam vloog het stomme beest vroegtijdig op.
Nu gelukkig niet en ik kon een plaatje maken waar ikzelf erg content mee ben!

Vervolgens maar de Buitenvaarten gecheckt, terwijl ik daar naartoe fiets vallen ineens 3 lange zwarte slierten aan de horizon mij op, het zijn ganzen!
3 errug grote groepen vliegen op uit Arkemheen en komen richting Eempolders!
Een klein deel van de groep ploft in Buitenvaart Zuid neer (merendeel ten oosten van de Eem) maar de rest vliegt gestaag door naar de Noordpolders, dat belooft veel goeds!
Snel Buitenvaart Noord gecheckt wat een Pontische meeuw opleverde.
Als ik de Zomerdijk oploop strekt zich een gigantisch tapuit van grijs-wit-bruin voor mij uit, helemaal goed!
Snel begin ik met scannen maar na de groep diverse malen te hebben doorgekeken zakte de moed mij in de schoenen.
Ik vermaakte me even met het fotograferen van deze Torenvalk.

Gelukkig kwam er een verlossend belletje van Bert.
Roodhalsgans, Eempolders.
Waar dan?
Langs de Zomerdijk in de Maatpolder.
Zomerdijk?!?! Daar sta ik nu!
Ey wacht, daar staat Hans!
Hans stond 300m verderop achter een rietkraag, snel Bert weggeklikt en Hans gebeld om te vragen of hij op me kon wachten en het beest in beeld wilde houden.
Binnen 5 minuten stond ik naast Hans die juist meldde dat het beest was gaan liggen en niet zichtbaar meer was, heb ik dat!
Hans en ik hebben beiden al Roodhalsgans in het Gooi, een overvliegend ex. in de Hilversumse Meent, maar toch is het altijd fraaier er een aan de grond te hebben.
Dit is behoorlijk zeldzaam in het Gooi aangezien t/m 1985 'slechts' 2 waarnemingen zijn gedaan ('75/'79) en de laatste jaren liggen die beesten ook niet echt voor het oprapen (exacte aantallen van de laatste jaren weet ik niet).
Na een spannend half uur met ondertussen wat vermaak van Oebele de hond vond Hans het beest plotseling terug een kleine 50m verder naar rechts.
Nu kon ik hem er snel uitpikken en bij tijd en wijle geweldig bekijken!
Vanwege de grote afstand geen super foto's.
Een filmpje van het beest hier: http://www.youtube.com/watch?v=Dq2Wu7z1ank


Hunkerend naar een zak chips reed ik snel richting de Huizerpier.
Deze in een record-tijd gechekt wat het vrouwtje IJseend, de Roodhalsfuut en de Eider opleverde.
Eindelijk een paar goede foto's van de Roodhalsfuut kunnen maken!
Roodhalsfuut
RoodhalsfuutIJseend vrouw
Ook dit Holenduifjes schoof eventjes aan.
Naar huis fietsend nog even het IJzeren veld meegepikt wat een Havik opleverde.

Sjoerd v. Wierst (ons aller vrind) ontdekte laatst een Rosse Franjepoot bij Den Helder, deze werd vandaag ook weer waargenomen.
De Mongoolse pieper word na enige dagen afwezigheid weer volop gemeld.
In Zeeland, nabij Serooskerke, word een Grote pieper waargenomen.
De Blauwstaart word geregeld gemeld bij Zandvoort hopenlijk word die nog veel langer gemeld aangezien ik er ook nog een keer heen wil! (Hoor een verzoek hier!!)
Er is eindelijk duidelijkheid over de Braamsluiper van Groningen, het betreft vrijwel zeker een holimodendri

Geen opmerkingen: