zaterdag 31 maart 2007

Presenteerblaadje

Een tijdje terug ondekte iemand een Zwarte spechten nest vlakbij mij woonplaats op een strikt geheime locatie.
Aangezien ik zelden een Zwarte specht zittend had gezien en dat wilde veranderen het nest geprobeerd op te zoeken.
Nergens geen Zwarte specht te bekennen, zelfs niet roepend, vandaag veranderde dat allemaal.

Voordat ik kleine kinderen ging treiteren bij de VWG jeugd eerst maar eens de Tapuit die Peter gister zag op de Bussummerheide opgesnord.
Op de heenweg meteen even de Aardjesberg meegepikt alwaar een Geelgors luid zat te roepen, de Tapuit was snel gevonden en ook vloog hier mijn 1e Gele kwikstaart van het jaar hier over.
Samen met Peter weer terug naar de Aardjesberg gefietst alwaar de Geelgors nu stil was, wel vlogen er 2 Zanglijsters op die Peter en ik beiden ervaarde als: 'grijser' dan andere Zanglijsters.
Peter wist te vertellen dat dit een noordelijke ondersoort (philomelos) was van Zanglijster die af en toe meetrekt met Beflijsters, die het momenteel lieten afweten.
Toevallig kwamen we Wil tegen die op jacht was naar jaarsoorten, na een tijde gebabbelt te hebben kwam er plotseling een Boerenzwaluw over, een nieuwe jaarsoort voor ons allen.
Tijdens een wandeling met de VWG riep er een Groene specht op Schaep en Burgh en een Zwartkop zong bij Boekensteijn.
Snel even naar de Zwarte spechtenplek gefietst (een hele tippel zo met die noorderwind).
Na de plek ongeveer gevonden te hebben begon mijn zoektocht, eerst maar eens alle boomtoppen afkijken op zoek naar een specht, dit leverde niks op.
Een vrouw Zwarte specht vloog langs maar ik kon der niet bijhouden toen ze door het bos ver weg vloog.
Ik besloot weg te gaan, op het moment dat ik wilde weglopen hoorde ik zacht 'tok-tok-tok', kwam dat uit die boom??
Toen ik mijn oor tegen de boom aanlegde klonk het wat harder en onregelmatiger, 'tok-tok-tok'. Dít wás de nestboom!?! Bizar!
Ik zocht de nestholte en ging op een respectabele afstand zitten wachten, het duurde niet lang of de boosdoener kwam poolshoogte nemen wat de veroozaker was van dat geschuivel tussen de bladeren. ^gemaakt d.m.v digiscopie op een afstand van 50-60 meter

^voordat ik wilde weggaan kwam het mannetje nog even kijken, gemaakt met m'n 350D

Het beest scheen zich niet te storen en ging rustig verder met z'n nest op orde maken.
Na een kleine 20 minuten besloot ik het beest met rust te laten.
Vervolgens naar de Bovenmeent gefietst waar een fris windje stond en 81 Grutto's waaronder 8 islandica's ter plaatse waren.
Toen ik terugkwam bij het hoofdpad van een tochtje naar het kijkscherm (wat een Bruine kiek opleverde) nog even staan kijken langs het verharde pad, een Havik jakkerde langs en een Kleine plevier vloog op, achterin de meent stond een Grote zilverreiger te foerageren.
Een tip van Hans bracht mij bij een Blauwborst die zich niet geweldig liet zien, de Kneu die overvloog was ook leuk.
Samen met nog iemand het hele stuk wéér naar de Zwarte specht gefietst.
Het nest was uiteraard snel gevonden en weer namen wij de respectabele afstand (met digiscopen kan je namelijk zelfs een groot beeld van afstand maken).
Na een tijdje zeg ik tegen mijn metgezel: Zal toch leuk zijn als het vrouwtje ook komt hé!?
Nog geen 5 minuten later horen wij het 'kruuuk-kruuuk' geluid en komt het vrouwtje aangevlogen!
Ze zit even te roepen vlakbij het nest en vliegt dan naar de opening toe.

^vrouwtje vlakvoor 'de wisseling van de wacht'

Na wat heen en weer geschuif zien wij het mannetje naar buiten vliegen en het vrouwtje naar binnen gaan! De wisseling van de wacht.
Direct hierna hebben wij het vrouwtje gelaten bij haar bezigheden en zijn we naar huis gereden, een paar prachtige momenten op mijn geheugenschijf staande!
Heb ook een paar filmpjes gemaakt waarvan de 2 beste op youtube staan.



Geen opmerkingen: