dinsdag 20 maart 2007

Vluggertje

Vandaag met Jan een bliksem bezoek aan de Flevopolder gebracht ik denk dat we 2 misschien 3 uur in het domein van de Zeearend zijn geweest.
Want dat is het sinds vorig jaar, jachtgebied van de Zeearend.
Elke vogelaar die de afgelopen maanden niet onder een steen heeft geleefd weet nu wel dat het paartje Zeearenden van de OVP voor het 2e keer aan een liefdesnestje zijn begonnen, vorig jaar leverde dit 1 uitgevlogen jong op, dit jaar zal daarop waarschijnlijk geen uitzondering worden maar Zeearenden kunnen meerdere eieren per keer leggen dus wie weet.
Vorig jaar was SBB als de dood dat er ook maar mensen van de locatie van het nest wisten, dit jaar is het het andere uiterste want SBB heeft een heuze wepcam bij het nest neergezet.
Natuurlijk willen wij het wel en wee van pa en moe Zeearend en hun kroost kunnen volgen en dit gaat zelfs zo ver dat er mensen aan denken de jonge Zeearenden te gaan ringen, ik wacht af.

Boven de Tafelbergheide vliegen 2 Raven naar het zuiden, de Raaf word steeds algemener in het Gooi met een paar jaar geleden 9 territoria.
Via het Naarderbos rijden we de Flevo in, de Pampushaven is leeg, zeer leeg zelfs, 1 Grote zaagbek man valt te noteren.
We stoppen weer bij de Natte Graslanden wat meteen een hele buts Grote zilverreigers opleverd, snel met de scope wat gecheckt wat een wit stipje opleverde in de verte, toen het beestje de kop optilde was mijn reactie: Hé een Kleine!
...Zilverreiger? vraagt Jan.
Ja idd, geen nieuwe jaarsoort?
Als we doorrijden worden we ingehaald door een adult winterkleed Dwergmeeuwtje dat rustig naast de auto blijft vliegen waarbij hij zich geweldig laat zien, als ik mijn camera wil pakken komt er een auto aan, we moeten door.
Tegenover informatie hut de Trekvogel ligt het (in de volksmond genoemde?) Trekvogelgraslandje een vlugge scan levert 6 Watersnippen en een overvliegende Havik op.
Bij de Trekvogel hangt altijd een briefje met recente waarnemingen, paartje Kleine plevieren op het Trekvogelgraslandje, staat erop.
Nog maar eens checken dan, ditmaal mét telescoop.
Vlak voor ons duiken plots 2 IJsvogels op die druk aan het baltsen zijn, ik pak mijn camera en draai me weer om ééén; foetsie...
De Kleine plevieren zijn nu snel gevonden, wat een sneakie beestjes eigenlijk maar snel gaan kijken of ze ookweer op de Zanderij zitten.
Er zit een Matkop te roepen en als we net weg willen gaan komt er een Kleine zilverreiger overgevlogen, waarschijnlijk dezelfde als die van de Natte graslanden.
Geen stops gemaakt langs de Oostvaardersdijk verder er vloog nog wel een vrouwtje Sperwer fraai met de auto mee en later nog een 2e Dwergmeeuw.
Nabij de Hoekplas een paartje + 1 man Nonnetje.
Op het Bovenwater 2 Rosse stekelstaarten en een snelle zoektocht langs de Krakeendroute naar Blauwborst leverde 1 Matkop en 2 Dodaarzen op.
Vlakbij de auto viel mij plots Boomkruiper op, voordat ik hem in beeld had begon het beest als een merel te roepen, shit, een Taiga! Eenmaal de kijker erop was er geen twijfel mogelijk, dit was géén Taigaboomkruiper. De vuilige anaalstreek en de donkere rug zeggen dan al genoeg.
Eenmaal bij de auto hoorde we nog een IJsvogel roepen.
Bij de Wildroosters merkt Jan op: Hier zag ik vorige week een hele rare zwaan, met een vreemde snavel.
Prompt zeg ik: Is dat hem? Daarzo?
Het blijkt een Wilde zwaan te zijn, als ik een foto wil gaan maken begint het te stortregenen, heb ik weer...


En toen was het verhaaltje uit... ownee, ik vergeet de Sperwer die langsvloog toen we langs de Wulpweg reden.

Geen opmerkingen: