zaterdag 24 maart 2007

Mandarins

Sinds kort vertoeven er 3 Mandarijneenden in de Berlagevijver welke zowaar op spuug afstand van mijn huis ligt.
1 paartje plus een mannetje, het paartje heeft duidelijk vestigings plannen te zien aan het agressieve gedrag tegenover andere vijver-bewoners.
De 15e heb ik behoorlijk wat tijd in het goed fotograveren van het mannetje gestoken, het vrouwtje wilde maar niet lukken maar toch 1 goede foto ervan kunnen schieten.

Het bovenstaande (alleenstaande) mannetje klimt van tijd tot tijd de kant op om van het brood te gaan genieten wat de omwonenden neergooien.
Alledrie de Mandarijntjes zijn bijzonder schuw.
Terwijl ik op de kant zat zwom dit mannetje langs en klom de kant op zo'n 30 meter van mij vandaan, ik sloop er naartoe maar het beest dook het water weer in.
Gewacht tot hij de kant weer opkwam en toen stukje bij beetje naar hem toe gelopen tot ik op zo'n 15 meter was, 1 stap dichterbij en hij vloog op.


Het vrouwtje zat samen met haar mannetje (links in beeld) tussen de struiken onder een boom, steunend op m'n knie met iso 1600 en handmatige scherstelling dit plaatje eruit kunnen persen, omdat het zo'n klein plaatje is valt de ruis niet erg op.

Waterhoentjes hebben mij altijd geïnteresseerd en ik was vast besloten er ooit een goede foto van te maken, een goede foto is het niet geworden maar wel een foto waar ik zeer blij mee ben!


Terwijl ik bezig was met de Waterhoen klonk rechts van mij wat water gespat, het bleek een Wilde eend man te zijn die met veel kabaal mijn richting op vloog, hij kwam op ongeveer 4 meter langs en ik kon net op tijd uitzoomen om hem er helemaal op te krijgen.

Geen opmerkingen: