vrijdag 26 januari 2007

Stelletje Twitchers!!

Een beetje nerveus neem ik de telefoon op als Jan belt, gelukkig ijzelt het niet en Jan gaat tóch naar de Kuifleeuwerik!
Na een gezellig babbeltje bij Conny stappen we vol goede moed de heilige koe van Jan binnen.
Onderweg langs de Eempolders en Baarn ca. 150 Kleine zwanen.
Bij een ESSO station langs de Bunschoterstraat moet het dan gebeuren maar helaas, het beest blijkt onvindbaar en als we even later een lokaal iemand spreken blijken de vogels zo nu en dan de wijk in te vliegen om daar te gaan fourageren.
Na een saucijzenbroodje bij het eerder genoemde ESSO station de Wijk ingetrokken hopend op een klein wonder.
Veel foeilelijke gebouwen hier en of het nu woonhuizen of kantoorgebouwen zijn is ons nog steeds een raadsel.
Wel nog een Waterhoentje.

Ze wippen voortdurend met de staart zodat de witte onderstaartdekveren goed opvallen, terwijl ook op de vleugels witte strepen zijn te zien. De snavel is, vooral in het voorjaar fel rood met een gele punt.
(Bron: Kalender van het Vogeljaar)


Teruglopend naar de auto valt mij plots een groepje ganzen op, verrast stel ik vast dat het Toendrarietganzen betreffen!
De beestjes fourageren rustig tussen een klein groepje Kolganzen.

Een lange weg verder stappen we uit de auto nabij het altijd-zonnige-maar-nu-even-niet Woerden.
Er zwemt een klein groepje Wintertalingen maar daarvoor zijn we dat hele end niet gereden.
Het blijkt maar weer dat ik langere benen en dus grotere stappen kan maken dan Jan en Conny want ik loop nu toch al zo'n kleine 200m voor.
Waarom zult u vragen?
Sinds kort is er een zeldzame soort neergestreken nabij Woerden, de ontdekker had hem op Nieuwjaarsdag al gehoord maar het heeft tot 21 Januari geduurd voordat hijzelf zijn waarneming kon bevestigen.
Het betreft hier een dwaalgast die (naar ik denk) minder dan 10 keer eerder in Nederland is gesignaleerd (de 3e pas in 2002), ook betreft het hier een van de weinige twitchbare gevallen!
Een uitgelaten kans dus op deze Mongoolse pieper, want zo heet deze Oosterse schone, eens nauwkeuriger voor de telescoop te bekijken.
De Mongoolse pieper hoort normaal gesproken in India te overwinteren maar deze heeft echter domicilie gekozen tussen die biezenpollen onder enkele hoogspanningsmasten.
Enfin, nadat ik kwam aanlopen leek het er even op dat de enige aanwezigen vogelaars het hazenpad kozen maar dit was gelukkig niet zo en ze wezen het beestje gewillig aan.
Het leek alsof ik door meters mist heen moest kijken, door de miezer was mijn telescoop compleet beslagen!
Wachten op Conny dan maar en intussen met de kijker opserveren.
Conny was snel ter plekke en enkele vluchtige blikken door haar telescoop deden mij opleven in vreugde want daar liep toch echt de Mongoolse pieper te paraderen!
Ik kon het beestje volgen toen het door de vegetatie scharrelde, hierbij viel op dat hij nogal langzaam liep, verglijkbaar met een Tapuit.
Ook kon ik prachtig het kenmerk van de middelste dekveren waarnemen, dat was toch wel 1 van mijn doelen mocht ik er ooit een zien.
Na een tijdje begon de landeigenaar de strook te maaien waar de pieper in fourageerde.
Het beestje leek zich hier weinig van aan te trekken maar vloog toch onverwacht op om dichterbij te komen zitten.
Hier konden we hem uiteraard nog fraaier waarnemen.
Op het moment dat Jan aan kwam lopen (Jan had even zijn eigen tempo aangehouden) vloog het diertje langs hem heen en landde op het pad, in de vlucht hoorde ik 1 keer het roepje: 'Tsrrieww'.
Op dat betreffende pad konden wij hem niet goed terugvinden en aangezien het almaar harder begon te regenen en we al doorweekt waren zijn we maar terug naar de auto gelopen.
Onderweg nog een overvliegende Zwarte Zwaan.

Met een omtrekkende beweging via Mijdrecht richting Bussum gereden.
Onderweg nog wel 3 Fazanten ten Noorden van Vinkeveen.

Geen opmerkingen: