zaterdag 27 januari 2007

27 Januari 2007 Oostvaardersplassen

Woensdag had ik Bertus al voorgesteld om Zaterdag na de leiding gevende activiteiten bij de Vogelwerkgroep een rondje Flevo te maken.
Bertus liet mij in spanning maar zij opeens: 'En? waar gaan wij zo heen?'
Aangezien we nog het nodige aan studie materiaal moesten meenemen en er niemand meer bij kon maar niet voorgesteld Diederik op te halen.
Vlakbij de Hilversumse meent vroeg ik of we al die spullen niet alleen in de achterbak konden proppen, natuurlijk kon dat! Meteen Diederik gebeld die binnen 10 minuten klaar moest staan.
Diederik schoot de auto in en we vertrokken naar de Flevo.
Druk keuvelde rijden we de parkeerplaats van de Pampushaven op: 'Hier willen nog wel eens Sneeuwgorzen zitten', prompt vliegt er een beestje op en gaat fraai voor ons fourageren!
Diederiks dag kan al niet meer stuk want het is een nieuwe soort voor hem!
Nadat Diederik wat plaatjes heeft gemaakt met z'n D50 rijden we door en treffen we nog een Sneeuwgors, hiervan mag ik enkele plaatjes schieten.


Als muizen verplaatsen ze zich over de grond op zoek naar zaden en dergelijke en daarbij zijn ze vaak nauwelijks zichtbaar.
In het hoge noorden, zoals op Spitsbergen, is het de enige zangvogel die daar broedend voorkomt en hun karakteristieke zang kondigt na een donkere winter het voorjaar aan, zoals bij ons de zwaluwen.
(Bron: Kalender van het vogeljaar)


Verder de Oostvaardersdijk afrijdend merken we nog: 1 Blauwe kiekendief, 1 Dwergmeeuw en 2 Nonnetjes op.
Tegenover 1 van de parkeerhavens van de Oostvaardersdijk ligt een Natuurontwikkelingsgebiedje, hierop stonden tientallen Watersnippen en enkele Bergeenden.

Bergeenden met Watersnippen

Bij het Bovenwater stoppen we even om de aanwezige eenden af te speuren.
Direct valt mij een kleinere fuut op die ik determineer als Geoorde fuut, ook zwemmen hier 14 Nonnetjes, 2 Dodaarzen en een klein legioen Rosse stekelstaarten.

Slobeenden
DodaarsGeoorde fuut
Nonnetje, vrouw
Diederik en Bertus buigend over de Mongoolse pieper kwestie

We treffen hier ook Bob en Otto die ons breed glimglachend melden dat ze de Mongoolse pieper én Kuifleeuwerik hebben gezien.
Doorrijdend naar de bekende Ransuilen besluiten we deze maar voorbij te rijden en eerst naar de Ruigpootbuizerd te gaan zoeken langs de Praamweg.
Aanvankelijk vinden we geen Ruigpootbuizerd en ik maak een praatje met een bekende uit Hilversum.
Plotseling ontwaard Bertus tussen de bomen een Ruigpootbuizerd!
Een prestatie van formaat, het beestje zat ver weg en was nauwelijks te zien, later vloog hij een stukje verder waar hij beter te zien was.
De enorme kuilen ontwijkend zien Bertus en ik een roofvogel overvliegen, door het vreemde silhouet denken wij aan een kiekendief maar eenmaal de kijker erop gericht onthuld een witte staart, uit de auto springend bevestigen we ons vermoeden dat dit ook een Ruigpootbuizerd is!
Vanaf de Kleine praambult beginnen we direct met speuren naar soortjes, de grote groepen Kievitten en Goudplevieren vallen op, er zitten ook enkele Wilde zwanen.
Plotseling zegt Diederik: 'Er zit hier een klein roofvogeltje, een valk denk ik'
Met de telescoop erop moet ik toch even diep adem halen, is dit nou die lang beloofde zittende Smelleken? Jahoor, het beestje draait z'n kop om en het is direct duidelijk.
Later tref ik de bekende uit Hilversum en die blijkt een hogere kwaliteit scope te hebben waardoor ik goed kan zien dat het een mannetje betreft.
Ook jagen er diverse Blauwe kiekendieven en zijn er velen Vossen aanwezig.
Na niet al te lange tijd op de Grote praambult te hebben gestaan ontwaar ik in de verte een propje in een boom wat duidelijk een Zeearend is!
Diederik vind er even later nog 1.
Vage stip in de verte is nieuwe soort voor Diederik (Zeearend)

Ook t.p: Slechtvalk, Havik en een Grote zilverreiger.
Terug bij de Praamweg zit de Ruigpootbuizerd nu wel fraai dichtbij zodat ik enkele plaatjes kan maken, ook vliegt hij 2-maal dichtbij langs zodat ook Diederik zijn hart kan ophalen.





De Ransuilen blijken weggejaagd door een legioen fotografen, jammer maar helaas.
Wel hier een Matkop en een Muskusrat.

Geen opmerkingen: