zondag 7 januari 2007

Georganiseerde Chaos

2 zeer fraaie/leuke foto's van Diederik Kok ©


Katwijk, afslag 3 als ik mij niet vergis, oftewel richting 's Gravendijk!
Bij aankomst bleek dat we door een stuk water 'moesten' waden waaraan het Kennemermeer nog een puntje kon zuigen.
Met 10dl water in mijn schoen extra kwamen we op de plek waar het dan uiteindelijk zou moeten gebeuren.
Het geval wil dat een kleine 100m verder van onze poel vandaag een erf was waarover je kennelijk gewoon mocht lopen.
De Dwerggors was snel gevonden maar liet zich in 1e instantie niet echt lekker zien.
Na verloop van tijd begon het een beetje te vervelen dat het beestje constant achter de troep zat maar al met al hebben we het 'muisje-van-Katwijk' toch aardig kunnen bekijken.

Na een tijdje ging er een piepje af en kreeg ik tot alle schrik te horen dat de Blauwstaart weer werd waargenomen!
Na enig informeren bleek dat Jan niet echt te porren was voor dit (gewaagde?) avontuur maar ik kon desnoods meerijden met een andere twitcher, aangezien ik dit toch niet heel aardig vond in de richting van dhr. Bos heb ik dit vriendelijke verzoek maar afgeslagen en na enig (voorzichtig) drammen in Jan's richting (geen zorgen, hij kwam er zonder al teveel kleerscheuren vanaf) zwichtte hij en besloot om, na de Binnenwatering, richting Zandvoort te vertrekken.

De Binnenwatering viel eigenlijk een beetje tegen aangezien ik veel meer meeuwen verwachtte, toch vond ik tussen dit alles een Geelpootmeeuw en ook enkele Steenlopers en een eenzame Drieteenstrandlopertje.
Me omgedraaid richting zee en daar verder gekeken, dit leverde 1 duiker op die ik determineerde als Parelduiker, de laatste fuut die langskwam werd gedetermineerd als Kuifduiker en 2 Zwarte zee-eenden vlogen gestaag naar Noord.
Frustrerende beestjes kwam ik ook tegen zoals: mogelijke Middelste jager, mogelijke Kleine jager, dit alles passeerde echter te ver voor mijn bescheiden Nikon scope met z'n 16x vergroting.
Jan zag 1 Zwarte zee-eend t.p, Conny zag 1 Jan-van-Gent langsvliegen en wat Diederik zag weten we nog steeds niet maar er was iig ook een Zeekoet t.p.
Net toen we wilde stoppen draaide ik met nog 1x om en daar zat 'Frank', de Grote Burgemeester, in al z'n glorie, in al z'n wittigheid en tussen al(lemaal) Zilvermeeuwen mooi zichzelf te wezen.
4 (ja, vier) Pestkoppen jakkeren op ooghoogte al rinkelend langs.
Grote Burrie met 3 Zilvermeeuwen

Na een kopje bouillon volgens eigen recept in de auto vertrokken we vol goede moed in de richting van het altijd zonnige, pittoreske en vooral betwitchde Zandvoort.
Bij aankomst loop ik linea recta naar de verkeerde plek (het zal eens niet zo zijn) maar na enige verbale communicatie met meerdere andere twitchers toch naar de juiste plek gedwaald.
De betreffende spot bleek een duinvallei die barstens vol met Duindoorn en twitchers stond.
De paden op en de lanen in kwam hier goed tot uiting aangezien er al verscheidene paden waren gemaakt dwars door complete struiken heen.
Desalnietemin kwam ik toch met een zwaargehavende, gloednieuwe jas aan tussen een aantal stralende gezichtjes.
De Blauwstaart had zijn pracht zojuist getoond en was even elders maar mij werd op het hard gedrukt dat het beest een vaste ronde had en steeds in hetzelfde boompje terugkwam.
Ik geloofde hier geen snars van aangezien er al diverse mensen onder het boompje door hadden gelopen.
Enfin, ik besloot hier te wachten op wat komen ging, het was iig erg gezellig met meerdere bekenden.
Vanuit m'n ooghoek zag ik een drietal vogelaars + fotograaf spieden in de bosjes, ze zeggen niks maar hun ogen spreken boekdelen. Na een gigantische omweg kom ik op het bewustte plekje (het was geen doen om dwars door de Duindoorns te lopen) en ik tref 3 dolgelukkige vogelaars die staan te dringen om de foto's te bekijken die de fotograaf zojuist heeft gemaakt, het beestje blijkt op 2 meter afstand open en bloot te hebben gezeten! Ze gingen echter voor eigen 'gewin' en dat kan ik ze niet kwalijk nemen, wanneer je riep: 'Hier!' of 'Ik zie 'm!' dan kon je rekenen op een stormloop van een kleine 20 man en dan is het beestje natuurlijk direct uit beeld.
Ik bleef op dit stukje staan aangezien er diverse bekende rondliepen en dat is toch altijd leuker dan tegen een onbekend iemand aan te lullen!
Speurende vogelaars (o.a Jeroen Steenbergen rechtsvoor)

Na wat nerveus heen en weer gedrentel zie ik een echtpaar toch wel wat verukte gebaartjes maken naar elkaar, ik schuifel hier naartoe (om niet de aandacht te trekken van de menigte) en hoor de man ondertussen fluisteren: Zie je hem? Daar zit 'ie. Als ik achter hen ga staan kan ik net door 3 struiken heen het bijna mythische wezentje, deze 'gepimpte' Roodborst, deze 'Yolanthe Cabeau van Kasbergen' onder de vogels doodstil zien zitten op ongeveer 20cm van de grond.
Mijn dag kan niet meer stuk, dit is toch geweldig?
Ik wenk Diederik maar hij ziet de Blauwstaart alleen maar wegvliegen. (Geen zorgen, Scholten ziet hem later nog een aantal malen goed)
Hierna volgen spannende momenten waarbij je zo nu en dan omver word gelopen door mensen die hem nog niet hebben gezien (die paniek is in hun ogen te lezen).
Het beestje blijkt er geen last van te hebben en vliegt vrolijk rond door de Duindoorn en Bramen, ook hoor ik het beestje enkele keren roepen, zien we hem hoog overvliegen en slaag ik er bijna in hem op de gevoelige plaat vast te leggen d.m.v digiscopie (helaas was ik wat traag...).
Enkele zoekende vogelaars

Na verloop van tijd scheuren Conny en Jan mij los van de plek en gaan we op een drafje richting brasserie, waar de bediening overigens om te smullen was. *
Bij de parkeerplaats zat een Vuurgoudhaan te roepen en de appeltaart was snel t.p dankzij het lieftallige personeel.

Op de terugweg door de Noordpolder nog 3 Kleine zwaan en vloog er een Middelste zaagbek en 9 Grote zaagbekken over het Naarderbos.


Dit heb ik Zweden wel eens zien doen als ze een nieuwe soort hadden gezien, aangezien ik geen 3 kruizen kan maken met m'n handen maar 1 kruis voor alledrie de nieuwe soortjes!
Beetje een 'scruffy' foto maar je zult het ermee moeten doen...

* bedoel natuurlijk de appeltaart hé ;-)




Roodhalsfuut, Eider en IJseend nog steeds t.p langs de Huizerpier. Hier werd ook een Middelste zaagbek gezien.
Ook zaten er 2 Middelste zaagbekken bij Hotel Newport evenals de Siberische tjifjtjaf.
In de polder ten westen van Vreeland werd een groep van 15 Roeken waargenomen, deze zijn waarschijnlijk afkomstig van de kolonie net over de grens van 't Gooi bij Loenersloot.

Geen opmerkingen: