zondag 3 juni 2007

Kwalreiger

Een Ralreiger in Nederland, geen hele grote zeldzaamheid meer maar toch een sensatie mocht hij aanschouwd worden.
Ik wilde er erg graag naartoe maar school gooide roet in het eten door niet af te branden of in te storten, Zaterdag had ik andere dingen te doen maar Zondag moest het gebeuren.
Ik werd opgehaald door de familie van Wierst en ongeveer een uurtje later kwamen we op de 'bewuste' plek aan.
Terwijl de auto over een smal landweggetje reed zag ik plotseling een Patrijs lopen, euforie werd zich van mij meester. Het was pas de 4e keer dat ik dit prachtige vogeltje mocht bekijken de andere keren waren: Drenthe, zonder kijken. Schiphol, zonder kijker. Zweden, van me af vliegend en ver weg landend.
Oftewel een uitgelezen kans het beestje te bekijken, voor Sjoerd en z'n vader was het gesneden koek, die hadden er al veel gezien maar ze gunde toch mijn momentje van blijdschap en stopte even.
Al helemaal blij (mijn dag was al goed) kwamen we aan bij de Vlaardingervaart, geen spoor van vogelaars en laat staan een klein oranje reigertje.
Na een stukje lopen zagen we wat vogelaars staan, maar allemaal aan de andere kant van de vaart. Omrijden dus.
Ze hebben hier blijkbaar nooit van bruggen gehoord van we moesten een !#@$^%#$ end omrijden om op de juiste plek aan te komen. Én, geen spoor van de reiger.
Het verhaal van de daaropvolgende, stressvolle 2 uur zal ik jullie besparen, het beest kwam gewoon niet.
Een plan van mij om dan maar door te rijden naar de Biesbosch viel ook al niet in goede aardje dus zo kwam het dat ik weer, 4 uur later, op hetzelfde punt stond als ik was vertrokken...
Ik liet het hier niet bij zitten en ging libellen zoeken, en hoe!
Ik vond 31 Zwervende heidelibellen bij Anna's Hoeve en 10 Venwitsnuitlibellen bij de Lieberg, wát een dag!

's Avonds nog even met Martijn wezen filmen waarvan dit de resultaten zijn (1e 2 van mij die andere zijn van Martijn)









1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Christian,

Jouw opmerking bij het tweede filmpje van de Bonte Vlieg: Meesterlijk! :P
Leuke site,

Groeten Willem (JNM)