zaterdag 23 juni 2007

Nachtbrakers

Deze avond samen met Martijn maar eens richting Tienhoven getogen om een Kwak proberen in te koppen. We deden het rustig aan en zagen plotseling een klein bolletje haar op de weg zitten, een muis, correcte, spitsmuis. Het beest was halftam en liep na enige tijd vrolijk op onze handen rond, erg leuk beestje.


^Spitsmuis, waarschijnlijk Waterspitsmuis

We besloten even te gaan zitten en te luisteren naar wat het riet ons te bieden had, na enige tijd begon er een Roerdomp te roepen, een Witgat was ter plaatse en wat Grote zillie's vlogen langs, het enige wat nog miste was een koud biertje en muziek van St. Germain, Jamiroquai ofzo.
Enfin, we besloten uiteindelijk door te fietsen en na een paart Zwarte sterns en 2 Lepelaars in de Tienhovense plassen was het alweer tijd om huiswaarts te keren.
De Roerdomp riep nog steeds in de Oostelijke Binnenpolder en we luisterden hier en daar wat voor Kleinst Waterhoenen.
Geheel onverwacht riep er dan ook daadwerkelijk een Kleinst Waterhoen, Martijn keek mij ietwat vragend aan maar nadat ik m'n duim opstak draaiden we allebei met een big-smile onze oren naar de richting van waaruit de vogel riep. Zo nu en dan klonk het geluid harder danwel zachter, eerst dacht ik dat dit kwam door de richting die vogel opriep (naar je toe en van je af) maar na enige tijd was het wel duidelijk dat het 2 exemplaren betrof!
De vogel die we als eerst hoorde riep van vrij dichtbij en het was voor ons aardig makkelijk er geluidsopnames van te maken (ik moet toegeven, die van Martijn zijn beter!).
Na een poosje begon de vogel die verder weg zat frequenter te roepen, hierop reageerde de vogel die dichtbij zat best fel op door ook fanatiek te gaan roepen én zich van ons te verwijderen.
Het leek op een gegeven moment wel alsof de beiden vogels naast elkaar in het weiland stonden en alsof ze om elkaar heen liepen. Dit deed me denken aan iets wat Hans v. O 2 jaar geleden zag, hij zag namelijk in de vroege ochtend 2 vogels door een weiland rennen, al roepend! Dit waren deze vogels waarschijnlijk ook aan het doen alleen wel 's nachts.
Even later stopte het geroep even, maar 1 van de vogels begon weer en behoorlijk fanatiek, de roep werd sterker en sterker en kwam snel dichterbij totdat..... het ons links passeerde! Het beest vloog! Bizar... 1 van de vogels vloog al roepend een rondje om ons heen waarbij hij zelfs boven de Oostelijke Binnenpolder vloog (Utreg's Grondgebied). Dit vreemde gedrag herhaalde zich later nog een keer, Martijn en ik stonden met open mond elkaar aan te gapen, 'what the heck was going on here?' Ik wist het iig niet.
Beduust maar voldaan vetrokken we huiswaarts.



Op seconde 13-14 is het beestje te horen, geen beeld helaas want het was natuurlijk nacht

5 opmerkingen:

Unknown zei

He leuk verhaal Christian. Zo ontdek je nog eens wat! En gelijk ook zien! Heb gelijk ook de rest van je site even bekeken, ziet er ook leuk uit met leuke verhaaltjes en mooie foto's. Heb je die allemaal zelf gemaakt? Ik ga nog proberen die kleinst te horen binnenkort, 2 jaar geleden ben ik er niet heen geweest. Groetjes, en tot bij een volgende twitch(?)
Tjeerd

Christian Brinkman zei

Hey Tjeerd (Burger?),
De meeste foto's zijn idd zelf gemaakt, soms gebruik ik foto's van anderen (bijv. Michel Veldt) maar dit zet ik er altijd bij.
Wat die Kleinst waterhoen betreft, het was een bizarre belevenis zoals je hebt kunnen lezen, helaas hebben we ze niet gezien, bij ons heb je vaak het nadeel dat het vrij donker is rond middernacht ;-)
Ciao,
Christian

Anoniem zei

Leuk waargebeurd verhaal, ook leuk om de eerste te zijn die die kleine opdonders weer hoort in de omgeving van Tienhoven. Ook die langswandelende das vind ik niet misselijk.

groet,

Pim

Martí zei

Hi Christian! Send me an email to rodri.mrf@gmail.com as soon as possible so that I can send you info for the birds. Tell me what species are you most interested in, and what areas are you going to visit. I will help you if I can, but I'm going on friday so it must be soon!! ;-) When are you coming?

Anoniem zei

Leuk weblog Christian. Vervangt dit nou een echt logboek, waarin je met pen of potlood schrijft?
groet
Ruud van Beusekom