zaterdag 23 juni 2007

Odonata fun

Vandaag kreeg de LWGV (Libellen Werkgroep Gooi & Vechtstreek) een excursie o.l.v Libellen-goeroe Marcel Wasscher (auteur van het alom bekende 'Libellenboekje').
Leuk was dat de excursie plaatsvond op mijn eigen Libellen monitorings route.
Rond 13:10 begonnen we aan de route, eerst de vlonders, zo nu en dan vertelde Marcel een verhaal over hoe het allemaal begon. Wat Libellen betreft dan hé!
Het begon erg leuk met een Houtpantserjuffer, hierna volgde de wat algemenere soorten als Snuffel (vakjargon voor Watersnuffel), Azuurjuffers, Gewone Oeverlibel en Grote keizerlibel. Eenmaal aan de andere kant van de plas viel op dat de Bruinrode Heidelibellen massaal waren uitgeslopen samen met Gewone Pantserjuffers.

^Zwartsprietdikkopje
^Gewone Pantserjuffer
^Bruinrode Heidelibel


^Bruinrode Heidelibel

Ook de vlinders lieten het niet afweten met enige tientallen Zwartsprietdikkopjes, een paar Kleine vuurvlinders en minimaal 1 Bruin Blauwtje.
Toen Ronald en ik net klaar waren met pantserjuffers en blauwtjes te fotograferen liep ik terug naar het grootste deel van de groep die stonden te luisteren bij Marcel. Terwijl ik aan kom lopen roept Marcel: De laatste roddel al gehoort? Vuurlibel op de Zanderij!
Wat, wie, waar? Marcel vertelde dat er net iemand had geroepen een oeverlibel te hebben gezien maar dat Marcel daar meteen een vrouwtje Vuurlibel van maakte! Een nieuwe soort voor het Gooi.
Ik baalde een beetje maar was stiekem ook wel trots dat dat maar weer op mijn stekkie ontdekt mocht worden.
Na de excursie wilde ik nog even een rondje lopen en Marcel liep met me mee. Na nog geen 100 meter landde er plotseling een mannetje Vuurlibel voor onze neus!! Wat ontzettend gaaf zeg, knalrood met zelfs een rode neus! Ik maakte enkele plaatjes voordat het beest uit het zicht verdween.


^Vuurlibel, man

Geen opmerkingen: