donderdag 17 mei 2007

Witvleugeligheid

Op de 15e kwam er langzaamaan een Witvleugelstern invasie op gang, de 17e kon ik eindelijk naar buiten. Martijn was ook wel 'in the mood' voor een paar schoonheidjes dus maar bij hem in de auto gesprongen. Onderweg naar Huizen kreeg ik al diverse sms'jes: Witvleugelsterns bij Breukeleveen 3 stuks, er vliegen nu 5 Witvleugelsterns rond op het Gooimeer etc. , snel Sjoerd gebeld die ook naar de Huizerpier zou komen. Er vlogen veel diefjes rond op de Huizerpier maar geen andere sterns, wel 4 Kluten, 2 Oeverloper en een overvliegende Boomvalk. Vanaf het end van de Huizerpier zag ik plotseling een Witvleugelstern vliegen, weliswaar ongeveer 4km ver weg maar bijzonder mooi te zien (yeah right...), het beestje vloog t.h.v Huizerhoef en vloog later nog verder weg. Niet bepaald bevredigend dus Martijn en ik besloten naar de Noordwal te rijden aangezien hier een Grote karekiet zat te zingen. Een nodige stop bij een bezine station (vreten!!) en we konden weer door, de Grote kar was snel gevonden. Verder zat er hier een Bosrietzanger, Tuinfluiter en Koekoek te zingen.

^Grote Karekiet

In de Oostermeent waren Huis- en Boerenzwaluwen modder aan het zoeken voor hun nest, ze hadden het duidelijk gevonden.


^Huiszwaluwen

Bij het Eemmeer vloog een Bruine Kiekendief (man) en een paartje Baardmannetjes.
Na een tijdje viel mijn oog op een kleine ranke stern de strak doorvloog, een Dwergstern!
Het kwartje viel net te laat om Martijn te waarschuwen.
Langs de weg naar de Eempolders zat deze Boerenzwaluw, Graspieper en een Grutto.


^Boerenzwaluw
^Grutto (let niet op het copyright, zo goed issie niet)


^Graspieper

Terwijl Martijn het thuisfront aan het informeren was hoorde ik plots een vaag bekend geluid, sternachtig, toen ik omhoog keek zag ik een groep van 18 (!) Witvleugelsterns vliegen, met wilde gebaren en schreeuwende woorden (?) Martijn duidelijk gemaakt dat hij z'n telefoon moest verruilen voor een verrekijker, de sterns vlogen strak door maar waren desondanks aardig te zien.
Verder in de Eempolder, 27 Kluten (waarvan 3 paar met ieder 3 jongen) en 1 Wulp.

Geen opmerkingen: