dinsdag 1 mei 2007

Gevlekte Witsnuitjes

Gister werd plotseling een Gevlekte Witsnuitlibel gemeld langs de Kromme Rade, aangezien ik deze soort nog niet mooi had gezien maar (weer) richting deze plek getogen.
Op de Snip zong een Bonte vliegenvanger, al een paar dagen is deze vogel hier ter plaatse en hij zingt vrijwel identiek aan het riedeltje van Grasmus maar het uiterlijk zegt natuurlijk al genoeg.
Even verderop liep ik zomaar tegen een Groentje aan! De enige populatie die ik ken in het Gooi zit op de Westerheide alhoewel ik hem in 'vroegere tijden' ook wel eens heb gezien bij 't Laer op de Zuiderheide.
Nou denk ik niet dat hier jarenlang een populatie onopgemerkt heeft gezeten maar het is zeer aannemelijk dat de vlinder via de Natuurbrug op deze plek is beland!
Nog iets verder hoorde ik 3 Gekraagde roodstaarten zingen waarvan 1 het wel erg bont maakte door als Fitis, Tjiftjaf, Boerenzwaluw en Bonte vliegenvanger te zingen.

In het Spanderswoud zong deze Fluiter:


Bij het kleine vennetje in het Spanderswoud vloog mijn 1e Gewone Oeverlibel van het jaar.
Ik fietste toevallig langs Gooilust dus hier maar even binnen gewipt, de Siertuin is dan het hoofdoel.
Hier vloog eigenlijk vrij weinig alhoewel een Vroege glazenmaker en een Icarusblauwtje wel leuk waren.

Bij het begin van de Kromme Rade (Hilversumse kant) vloog een Havik langs en zongen enkele Gekraagde roodstaarten.
Bijna werd de houder van deze blog verslonden door 2 honden maar een rake klap met een statief doet wonderen.*

Aan beiden kanten van de Rade vlogen diversen Libellen: Viervlek, Smaragdlibel, Glassnijder, Variabele waterjuffer, Vuurjuffer, Lantaarntje en Grote roodoogjuffer.
Ook de vlinders lieten het niet afweten, naast al het gewone grut (witjes) vlogen er ook enkele Citroenvlinders en een Atalanta maar de leukste vlinder was dit Landkaartje:


Even verderop zag ik een man met telescoop staan, maar even gevraagt of hij de Gevlekte witsnuitlibel al had gezien.
Het bleek Wim Jongejan te zijn.
Hij had hem een paar keer langs zien vliegen maar was zeer verrukt toen ik vertelde dat de soort vaak op Galigaan gaat zitten.
Aangekomen bij de Galigaan zag ik 1 Gevlekte witsnuit op afstand langsvliegen, die gele stip knalt er lekker uit!
Een flinke tijd gewacht maar dit leverde niks op.
Op het moment dat ik net 100 meter weg was gelopen zag ik bij toeval dat Wim druk stond te digiscopen, hij wenkte me en na een spurt van 100m met een grote rugzak en een camera in je hand kon ik lekker genieten van 2 prachtig zittende Gevlekte Witsnuitlibellen!!

Zeer veel dank aan Wim die zijn telescope even wilde afstaan zodat ik een plaatje kon maken

Ze werden druk gepest door Viervlekken en Smaragdlibellen maar waren magistraal te bekijken echt pracht beestjes.
Ook zagen Wim en ik kortstondig een Noordse Witsnuitlibel.
Teruglopend naar de fiets zag ik nog een Boomvalk en tot mijn grote verbazing hoorde ik heel in de verte Kraanvogels roepen, ik had ze graag gefotografeerd maar ze bleven onzichtbaar.
2 Bruine korenbouten vlogen voor mij uit en vlakbij mij fiets zat deze Witte kwikstaart


Toen ik net na het eten alle soortjes van de dag braaf aan het invoeren was op www.waarneming.nl kreeg ik een belletje van Bert die melde dat hij en zijn broer een Gestreepte strandloper zagen in de Bovenmeent.
Deze waarneming snel ingevoerd op waarneming.nl met bericht dat ik hem zelf niet had waargenomen maar dat het beest nu werd gezien, je weet immers nooit of mensen die dichtbij wonen deze schaarse soort ook willen zien.
Na een fietstocht van 20 minuten kreeg ik van Peter Logtmeijer een fraaie blik door zijn Swarovski aangeboden wat een erg mooie vrijwel adult zomerkleed Gestreepte strandloper onthulde!
Het beestje liet zich geweldig bekijken maar door hetlage licht was fotograferen niet erg makkelijk.


^Let op de scherp afgesneden puntige borstband...



Peter Kroon vertelde mij dat hij op het moment dat ik de waarneming invoerde hij de waarneming zag en hier dus opaf was gegaan, het had dus geholpen!

In de Bovenmeent foerageerde zeer veel strandlopers zoals Kemphanen, Groenpootruiters en Bosruiters. Ook enkele Zwarte ruiters waren t.p.
Even later vond Harry een fraai Bokje.





*voor de dierenliefhebbers, dit is natuurlijk een grapje

Geen opmerkingen: