zaterdag 7 april 2007

Waddeneiland, een verre droom

^De Route
^Kunst voor aan de muur



Die vandaag uitkwam!
Na afgelopen week een Euro kanarie in de voortuin te hebben gehad en gister een Bokje aan de grond te hebben gezien was het vandaag tijd om naar Texel te gaan!
Vorige week zei vadertjelief terloops dat hij vandaag naar Texel zou gaan voor z'n werk, direct erop ingegaan en vandaag was het dus zover.
Op het Mediapark moest het 1 en ander ingepakt worden, het wachten werd vergemakkelijkt door 2 Zwarte roodstaarten die aan het zingen waren rond de studio, totaal telde ik er op het Mediapark 4.
Samen met Martin (a.k.a The Joker) vertrokken we naar Texel.

^Spreeuw

Na wat oponthoud in Den Helder (leverde een mooie Spreeuw op) zaten we rond 12:00 op de boot.

^Kleine mantelmeeuw vanaf boot Texel

^Texelse Haven vanaf de boot

Het voordek werd bemant en ik kon langs een piertje de volgende soortjes noteren: Steenloper (1), Rotgans (2), Eider (9). Ergens halverwege de boottocht vloog ook nog een paartje Middelste Zaagbek en 11 Pijlstaarten langs.

^Pijlstaarten

Van de boot af, fiets huren? Nee, te lange rij. Bovendien ga ik toch niet ver.

Direct naar de Mokbaai gelopen, bij de parkeerplaats voor de boten zongen 5 Kneuen.
Nu begon het feest pas echt, het was heiïg maar alles was redelijk te zien.
Aan de overkant van de Mokbaai liepen een paar Rotganzen en er zwom een Middelste zaagbek man.
In de baai zwommen 24 Eiders, een Zilverplevier was een leuke afwisseling.
Links en rechts riepen Fazanten vanuit de duinen.
Na een poosje lopen kwam ik bij 'De Petten' een natuurgebiedje barstensvol Kluten en (in de zomer) ook Grote sternen.

^De Petten

Die laatste zag ik helaas niet maar die 1e was in grote getalen aanwezig.
Een clubje Rotganzen hing wat rond en 6 Steenlopers foerageerde langs de randjes, een Lepelaar vloog over en een Kneu zong, al met al een vredig tafereeltje.

^Je zou maar de hele dag zo kunnen liggen...

Achter me liepen wat schaapjes te grazen op een dijk, ik verwachtte dat op die dijk de Mokbaai beter te overzien zou zijn en dat er hier bovendien meer steltjes zouden zitten.
BAM, in de roos, er zaten verschrikkelijk veel steltlopers, teveel eigenlijk en met nog eens rot licht ook...
Een snelle scan levert 3 grutto's op maar met zulk tegenlicht is er niks over te zeggen, als ik de rand van de baai bekijk voor een mogelijke andere plaats met licht in de rug valt mijn oog op 4 witte lenzen op een uitkijkpunt.
Snel hierheen gerend in de hoop een of andere dwaalgast te zien, wat de oorzaak van deze optiek vergadering was was nog veel leuker! Lepelaars! Ze vlogen vlak langs je heen om vervolgens in hun kolonie (die vlakvoor het uitkijkpunt lag) te landen, erg gaaf!





Na een tijdje hier te hebben gezeten en meermaals voor persfotograaf uitgemaakt te zijn geworden maar doorgelopen om die verdraaide Mokbaai nog eens af te speuren.
Dit deed ik in totaal een stuk of 20x maar steeds kwam ik op hetzelfde uit: geen Rosse grutto.
Maar naar de Horsmeertjes gelopen maar ver kwam ik niet, een uitkijkbult met daarnaast enkele Kleine mantelmeeuwen was een leuke bezigheid, evenals de mensen aanwezig overigens.

^Kleine Mantelmeeuw

Teruggelopen naar de parkeerplaats en nog een stuk of 5x de Mokbaai over gekeken maar nog altijd geen Rosse grutto wel waren er tientallen Wulpen t.p, een grote groep van 1000+ Goudplevier, een paar 100 Tureluurs, ca. 20 Drieteenstrandlopers en 40 Steenlopers.
Uiteraard is het verschrikkelijk leuk om deze soorten in zulke aantallen te zien, een groep van 10 Goudplevieren is al leuk laat staan met nog 2 nullen erachter.
Naast me stoppen enkele auto's, 3 doorgewinterde vogelaars stappen uit, met Leica's om hun nek en Swarovski's in de hand lopen zij richting Horsmeertjes, oei, die weten vast leuke dingen te vinden.
Terwijl ik ze achterna loop stoppen er nog een stuk of 10 auto's achter me, er stappen diversen bejaarden en gezinnetjes uit die met een witte lik op de neus achter mij en de 3 andere vogelaars aan gaan lopen, aaargh... een excursie...
Ze gaan gelukkig naar de uitkijkbult en ik sla een klein zandpaadje in, hier begint gelijk een Blauwborst te zingen!
Als ik een paar minuten heb genoten van dit schitterende liedje komt de groep achter me staan.
HOORT U DE BLAUWBORST AL??? is de vraag.
BENT U DOOF OFZO? wilde ik terugzeggen maar kwam snel bij zinnen. 'Daar zingt die' zeg ik poeslief.
De vrouw roept de rest van de groep erbij en ik hoor plotseling een Roerdomp hoempen! Gaaf! Maar als ik dit meld begint iedereen hysterisch naar me toe te rennen, en zich om me heen te verzamelen, nog net kan ik m'n tas omdoen voordat deze vertrapt werd door de menigte.
De Roerdomp zingt niet meer en ik kom er met een smoesje vanaf (wacht maar 5 minuten, dan zingt die wel weer), ik ga 100 meter verder op een duintop zitten.
Voor me zingt weer een Blauwborst en in het zonnetje gezeten is dat echt genieten.
Na 10 minuten hoor ik plotseling geschuivel en mopperen achter me, de Roerdomp heeft niet meer geroepen maar ze willen nu wel eens die Blauwborst horen.
Die Blauwborst is vrij constant aan het zingen en als de gehele groep stil is is iedereen blij.
Na een paar minuten houdt de Blauwborst het voor gezien en nog een paar minuten later beginnen er mensen door het gebied heen te lopen..
Met ogen zo groot als molenstenen kijk ik de excursie leiders aan, doen jullie daar niks aan??
De leiders kunnen waarschijnlijk gedachten lezen maar haalden rustig hun schouders op.
Woedend kijk ik de mensen aan en zonder gedag te zeggen (niks voor mij) loop ik weg, wat een *****
Boven het pad cirkelen 4 Lepelaars en een Fazanten haan maakt zich uit de voeten, in een wilgje zingt nog een Fitis.

^Lepelaar

Nog eventjes bij de Lepelaars gestaan maar het was er erg druk wel vloog hier een mooie Bruine kiekendief langs (meerdere baltsend langs de Mobaai en Horsmeertjes ook).


^mannetje Bruine kiekendief


Eventjes gesproken met de boswachter van de Geul, die gaf me de tip terug te komen wanneer Roerdompen jongen hebben, dan vliegen ze bij z'n hutje fraai over.
In De Petten zat vrij weinig nu maar een groep van 127 Rotganzen was wel leuk, hiertussen liepen ook 3 met ringen die ik braaf aflas.

^Rotganzen, de Petten

Bij een zendmast op de dijk voor de 100e keer de Mokbaai afgekeken.
Tureluurs, Goudplevieren, Wulpen, Drieteenstrandlopers, Kokmeeuwen, Bergeenden, niks bijzonders dus.
Na een tijdje vond ik een paar Kanoeten en enkele Bonte strandlopers.


De rand van het slik checken komen er 4 steltjes aangevlogen, witte wig, gestreepte staart, Wulp? Nee wacht, ze hebben geen kromme snavel! ROSSE GRUTTO'S!!!!!
Wat een fraaie beestjes, ze lopen vrij ver weg maar met de scope op maximale stand (47x) zijn ze erg goed te zien.
Ik probeer wat te digiscopen maar dat is te ver weg, na een tijdje prutsen lukt het me een bewijsplaatje te maken maar die bleek achteraf even slecht als alle andere.
De scope op 47x en dan met de camera ervoor op maximaal (8x), het beeld trilt als een gek maar het is wel grappig.
Een Havik jaagt de hele boel op maar vliegt gelukkig door richting Horsmeertjes.
Totaal vind ik 6 Rosse grutto's, een kroon op deze dag!!

Geen opmerkingen: