woensdag 4 mei 2011

Moerassterns

26 April ontdekte ik een zomerkleed Witwangstern achterin de Eerste Plas te zien vanaf de Oud-Loosdrechtsedijk. De vogel was lang te volgen terwijl deze aan het foerageren was tussen de diverse eilandjes die aan de rand van de Eerste Plas liggen, vrij onverwacht was het dan ook dat toen ik de vogel vanaf de (dichterbij gelegen) Veendijk probeerde te bekijken de vogel verdwenen bleek. Latere zoekacties leverde geen Witwangstern meer op.Deze waarneming triggerde een vogelaar om deze plassen wat meer aandacht te geven en de volgende dag vond hij in de avond maarliefst 2 Witwangsterns op een nabij gelegen plas (Wijde Blik), gaver was het nog dat de vogels in een groep van ruim 1000 Zwarte Sterns en 2000 Dwergmeeuwen zaten, ongekend! Alsof dat nog niet genoeg was zaten er ook nog 4 Witvleugel- en 2 Noordse Sterns op de plas. De Woestijnplevier waar ik op dat moment naar stond te kijken was ineens een stukje minder spectaculair geworden.
Op de 28e stond ik al vroeg bij de Wijde Blik en kon tussen 'slechts' 200 Zwarte Sterns 1 Witvleugelstern vinden, een klein beetje teleurstellend. Langs de Oud-Loosdrechtsedijk zaten 4 3e kalenderjaar en 1 adulte Dwergmeeuw wat mij de kans gaf deze zeer fraaie meeuwtjes eens goed te bestuderen. Helaas kon ik de plas niet in de avond bekijken vanwege andere verplichtingen.
De 29e kon ik in de avond vanaf de Vreelandseweg de groep, die nu uit een kleine 800 Zwarte Sterns, 30 Dwergmeeuwen en 70 Visdief bestond, goed afkijken. Dit leverde 2 Witvleugelsterns op, ze waren uit elkaar te houden doordat bij een van de 2 vogels het wit van de kleinste dekveren veel minder opviel, ook had deze vogel wat uitgebreidere donkere hand- en armpennen. De afstand liet het helaas niet toe de rui en sleet in detail te bestuderen.
Zowel de 30e als de 1e heb ik de Witvleugelstern (de vogel met de intensiever getinte vleugelboeg) maar was de andere onvindbaar. 1 Mei leverde de fietstocht naar de Wijde Blik wel een zeer fraaie 2e kalenderjaar vrouw Roodpootvalk op.

In 2007 deed zich in Mei een zeer fraaie influx van Witvleugelsterns voor waarbij maar liefst 7000+ vogels werden gezien en ook paartjes achterbleven en tot broeden kwamen.
Naast een groep van 19 vogels die overvloog in de Eempolder zag ik ook een fraaie groep van 12 vogels op het Gooimeer foerageren. Deze vogels kwamen geregeld dichtbij en zelfs met mijn (inmiddels overleden) 300mm lens kon ik ze aardig fotograferen.
Anders dan wat men zou vermoeden bij een naam als Witvleugelstern vallen (mij) niet de witte vleugels als eerste op maar juist de zwarte ondervleugeldekveren, deze zorgen voor een fraai contrast wat direct opvalt. Lichtinval wil nog wel eens parten spelen bij bovenvleugels van Zwarte Sterns maar de zwarte ondervleugeldekveren knallen er altijd uit.


Witvleugelstern. Gooimeer, Huizen - 19-5-2007


















Witvleugelstern. Gooimeer, Huizen - 19-5-2007
De buitenste 3 handpennen (P10-P8) zijn bruiner dan de rest, anders dan de uitgebreidere donkere handpennen van Zwarte Stern (P10-P6/P5)

Geen opmerkingen: